22 بهمن در خراسان جنوبی

۲۲بهمن پيروزي انقلاب اسلامي ايران

 در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تاريخ نهضت اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني (ره) به نقطه عطف خود رسيد. در روز ۲۲ بهمن سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهي ۲۵۰۰ ساله و ظلم و استبداد بيش از ۵۰ ساله رژيم پهلوي در ايران، ريشه كن شد و به خواست الهي حكومت جمهوري اسلامي تأسيس شد.

وقایع ۲۲‌بهمن

 در روز ۲۲ بهمن به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

تصمیم شورای عالی ارتش در روز ۲۲ بهمن

ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۲ بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود. پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.

پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن

با وجود همه ناباوري‌ها و تمامي تلاشهايي كه در سطح بين‌‌المللي براي حفظ رژيم شاه و جلوگيري از موفقيت امام‌خميني بعمل آمد، انقلاب اسلامي در مرحله نخست مبارزات خويش در  روز ۲۲ بهمن  پيروز گرديد و از اين جهت پيروزي آن بيشتر به يك معجزه شبيه بود تا تحولي عادي. به جز امام‌خميني و توده‌‌هاي بيشماري كه خارج از تحليل‌هاي معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌هاي امام باور قلبي داشتند، عموم تحليل‌گران سياسي و همه كساني كه در رخدادها و حوادث ايران دخيل بودند وقوع چنين پيروزي را، حتي تا روزهاي واپسين عمر رژيم شاه ناممكن مي‌دانستند.

چنين بود كه از صبحدم ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خصومت با نظام نوپاي اسلامي در پهنه‌اي گسترده آغاز شد. جبهه دشمني‌ها را آمريكا رهبري مي‌كرد و دولت انگليس و برخي دول اروپايي ديگر به همراه تمامي رژيم‌هاي وابسته به غرب در آن مشاركت فعال داشتند. شوروي (سابق) و اقمار آن نيز ناخرسند از اتفاقي كه در ايران افتاده و به حاكميت دين منجر گرديد، با آمريكائي‌ها در بسياري از خصومت‌ها همسو شدند. نمونه بارز اين هم‌پيماني در همنوائي نيروهاي چپ و راست ضدانقلاب داخل كشور كه بعدها اسناد وابستگي آنان به سفارتخانه‌هاي شوروي و آمريكا افشا گرديد و از آن بارزتر هماهنگي همه‌‌جانبه دو كشور در تجهيز صدام و حمايت از او در جنگ با جمهوري اسلامي را مي‌‌توان مشاهده كرد. اما امام‌خميني با همان منطقي كه نهضت اسلامي را آغاز كرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهاي خارجي انقلاب را هدايت كرد و آن را با اراده خويش به دوره سازندگي و ثبات هدايت نمود.

عوامل پیروزی در ۲۲ بهمن

پیروزی شکوهمند ۲۲ بهمن ۵۷، حاصل عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

۱- ایمان به خداوند متعال

۲- رهبری روحانی متقی و فقیه آگاه; امام خمینی رحمه الله

۳- اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت.

۴- استقامت و پایداری در راه خدا، تحمل مشکلات و … بر هیچ کس پوشیده نیست که جمع شدن این عوامل در ملتی موجب نزول تاییدات غیبی الهی گردیده و پیروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود.

به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مروری خواهیم داشت بر مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برخی منابع دیگر.

همچنین بخوانید:

نگاهی به مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در بیانات رهبر انقلاب

چهل و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران‌مایه‌ی این شجره‌ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به‌سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند. این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ی آثار و نتایج این پدیده‌ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

در این گزارش خواهیم کوشید داشته‌های ملت ایران پس از گذشت چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف ازجمله «سلامت و بهداشت»، «امنیت»، «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، «اقتصاد»، «صنعت» و «قانون‌گذاری» و … موردبررسی قرار گیرد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «سلامت و بهداشت»

۱. بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ۲۱ سال متوسط عمر ایران افزایش داشته است. از ۵۵ سال به ۲/۷۶ سال.

۲. ۳۰ درصد پزشکان ایران وارداتی از بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان بودند. امروز از ۵۳ کشور جهان برای درمان به ایران می‌آیند. در ۲۷ رشته تخصص تربیت می‌کنیم.

۳. در ۱۹۷۳۹ روستای کشور ۳۵ هزار بهورز به‌عنوان پیشگامان نظام سلامت فعالیت می‌کنند. قبل از انقلاب تعداد خانه‌های بهداشت فقط در ۱۵۰۰ روستا بوده است.

۴. با اجرای طرح واکسیناسیون ملی فلج اطفال به همت بسیجیان و پوشش ۹۵ درصدی این واکسیناسیون تاکنون فلج اطفال از کشور ریشه‌کن شد، درحالی‌که کشورهای همسایه هیچ‌کدام نتوانستند.

۵. بیماری‌های عفونی مالاریا، سل و وبا در ایران کنترل‌شده است.

۶. در سال ۵۷ صرفاً با ۷ دانشکده پزشکی ۷۰۰ دانشجو داشتیم درحالی‌که حاضر با ۴۷ دانشگاه، ۱۸۰ هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل هستند و اعضای هیئت‌علمی با ۱۱ هزار عضو هیئت‌علمی ۱۶ برابر دانشجویان آن زمان هستند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی»

۱- در پنج قرن اخیر مساحت ایران از ۳/۵ میلیون کیلومترمربع از ۱/۷ کــاهش یــافت. انقلاب اسلامی باوجود هـجوم ابـرقـدرت‌ها یـک وجب هم نداد.

۲- رضاخان بدون یک دقیقه مقاومت، سرزمین ایران را به ارتش‌های متجاوز شوروی، انگلیس و آمریکا تسلیم کرد.

۳- بحرین استان چهاردهم ایران بابی عرضگی محمدرضا پهلوی، تحویل انگلیس شد.

۴- سران کشور‌ها بار‌ها غبطه خود از استقلال بی‌نظیر ایران را ابراز کرده گفته‌اند ای‌کاش ماهم می‌توانستیم مثل شما آزادانه حرفمان را بزنیم.

۵- دو قرن پیش از انقلاب اسلامی نه‌تنها عزل و نصب وزیران و نخست‌وزیر حتی عزل و نصب شاه ایران با بیگانگان بود.

۶- در سال ۵۶، حقوق مستشاران نظامی امریکا ۱۷ میلیارد تومان و حقوق کل نظامیان ایران ۱۴ میلیارد بود. آن‌ها بر همه مقدرات مردم حکومت می‌کردند.

۷- سفارت آمریکا در تهران با ۴۰۰۰ کارمند عملاً اداره تمام امور ایران را در اختیار داشت.

۸- با وابستگی به اقتصاد جهانی، نمی‌توان به عدالت و رفاه رسید.

۹- نتیجه سلطه آمریکا اسرائیل بر اقتصاد ایران برابر آمار جهانی سال ۵۷ این بود که ۴۹ ٪ مردم ایران زیرخط فقر بودند.

۱۰- انقلاب اسلامی ننگ کاپیتولاسیون را از چهره ملت ایران پاک کرد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد»

۱- به استناد آمار بانک جهانی و همه مؤسسات مهم اقتصادی بین‌المللی، اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به‌حساب می‌آید.

۲- ارتقاء هشت پله‌ای اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی در حالی محقق شده است که میزان فروش نفت خام به یک‌چهارم قبل از انقلاب، کاهش‌یافته و جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش‌یافته است.

۳- ارتقاء ۸ رتبه‌ای اقتصاد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که نظام سلطه بین‌المللی تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به کار گرفته است. تحمیل ترور‌ها و کودتاها، تحمیل ۸ سال جنگ، بمباران بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور و چهل سال تحریم، به‌ویژه ۸ سال تحریم فلج‌کننده از اهم این توطئه‌ها است.

۴- پیش از انقلاب اسلامی، قدرت اقتصادی ایران ۴۹۰ میلیارد دلار و در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد دلار است.

۵- هم‌زمان بااینکه جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است اندازه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی از ابتدا تا امروز ۴,۸۸ برابر شده است (www.countryeconomy.com).

۶- ۱۰ برابر شدن تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰۰۰۰ واحد به ۹۸۰۰۰ واحد که ازنظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحوّل یافته است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «امنیت»

۱- تجربه ۴۰ ساله نشان داد که سازش امنیت سوز و مقاومت امنیت سازاست.

۲- جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه سنگین‌ترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را باصلابت در هم شکست.

۳- نظام امنیتی انقلاب اسلامی برخلاف همه انقلاب‌ها مبتنی بر رأفت و دعوت بوده است.

۴- امنیت و آرامش امروز ما مدیون ایثار و جان‌فشانی شهداست.

۵- جمهوری اسلامی ایران در عین مبارزه مستمر با دولت‌های ظالم و مستکبر از امن‌ترین کشور‌های جهان است.

۶- امنیت جمهوری اسلامی بر سه رکن آموزه‌های اسلام، اتکا به مردم و پیروی از ولایت استواراست.

۷- انقلاب اسلامی امنیت خشن شکنجه محور شاه را به امنیت مردمی مبتنی بر اعتماد، ایمان، عشق و آثار بدل کرد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»

۱- ۲۴ برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی و افزایش از ۱۷۵۶۷۵ نفر در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۴۸۰۰۰۰۰ هزار نفر

۲- کسب رتبه ۲۱ جهان در مقالات علمی کیفی پر استناد جهان از افتخارات نظام علمی جمهوری اسلامی است.

۳- تعداد انجمن‌های علمی نسبت به‌پیش از انقلاب حدوداً ۵ برابر شده است و از تعداد ۷۸ در سال ۱۳۵۷ به تعداد ۳۵۸ در سال ۱۳۹۶ رسیده است. همچنین تعداد ۸۹۶۶ انجمن علمی دانشجویی بر اساس آخرین آمار مشغول به فعالیت می‌باشند

۴- تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی به تعداد ۱۳۰ مورد در سال ۲۰۱۶ رسیده است

۵- ازجمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاهی ایجاد فضای بانشاط برای اندیشه ورزی و فعالیت دانشجویان در قالب‌های مختلف بوده است به‌طوری‌که تنها در سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۰۵ تشکل و تعداد ۳۴۰۷ کانون فرهنگی در دانشگاه‌های کشور فعالیت داشته‌اند در این زمینه تعداد نشریات دانشجویی نیز به تعداد ۵۰۸۶ مورد رسیده است.

۶- یکی از رویش‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی تقویت نگاه جهادی به‌منظور خدمت‌رسانی به محرومین و مستضعفین بوده است به‌طوری‌که تنها در سال ۹۶ حدود ۴۴ هزار دانشجو در ۴۵۰۰ روستا مشغول به خدمت‌رسانی بوده‌اند.

منبع:

معراج

رزومه دکتر امیر بیدختی

آشنایی با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بیرجند، درمیان و خوسف

دکتر امیر بیدختی

1 دیدگاه دربارهٔ «۲۲بهمن پيروزي انقلاب اسلامي ايران»

  1. بازتاب: راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن در خراسان جنوبی - مجله خبری بیرجند انتخاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *