میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در انتخابات

خراسان جنوبی، رتبه اول مشارکت در انتخابات

هر چه به زمان انتخابات نزدیک تر می‌شویم بحث‌های سیاسی، تریبون‌های آزاد با محوریت نقش مجلس در کشور و باید و نبایدهای یک انتخاب اصلح پررنگ‌تر و پرشورتر می‌شود.

برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات نیز چراغ خاموش و در جمع‌های محدود مباحث سیاسی مدنظر خود را مطرح می‌کنند.

اما آنچه بیش از همه چیز اهمیت دارد، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است. موضوعی که هم انقلاب و کشور را بیمه می‌کند و هم به طور مستقیم مسیر قانونگذاری در کشور را برای چهار سال آینده مشخص می‌کند.

بایدها و نبایدهای افزایش مشارکت مردم

خراسان جنوبی همواره در انتخابات‌های گذشته رکورد بیشترین مشارکت را کسب کرده است. گاه اولین استان در میزان مشارکت بوده و یا نامش جزو استان‌های ردیف اول درج شده است.

این استان رتبه نخست مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به نسبت جمعیت کسب کرد و براساس تعرفه‌های مصرفی، میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی بیش از ۷۴ درصد بود. حال در آستانه انتخاباتی دیگر این سوال مطرح است که چگونه می‌توان این رکورد را حفظ کرد.

مرضیه حسینی نسب، نویسنده و فعال فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به نظرم مهمترین مؤلفه در افزایش مشارکت مردم در انتخابات آگاهی عموم جامعه از تأثیرگذاری هر رأی است.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که وظیفه مجلس چیست، گفت: از این نظر است که گاه از نماینده مجلس درخواست‌هایی دارند که در حیطه کاری دستگاه‌های اجرایی است و ارتباطی با حوزه قانونگذاری و نظارت ندارد.

حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی به معنی تأثیرگذاری بر سرنوشت کشور و آحاد مردم است

این فعال فرهنگی با بیان اینکه یک مصوبه و یا طرح مجلس مثل موضوع افزایش سن بازنشستگی به زندگی بخش زیادی از مردم ارتباط پیدا می‌کند، اظهار کرد: اگر مردم دقت کنند که چگونه مصوبه‌های مجلس در سرنوشت و زندگی اجتماعی آنان نقش آفرین است بی شک نسبت به انتخابات بی تفاوت نخواهند بود.

مهدی احمد نژاد، رئیس ستاد انتخابات شورای ائتلاف وحدت نیروهای انقلاب در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در زمینه نقش احزاب سیاسی در برگزاری یک انتخابات تراز انقلاب اسلامی اظهار کرد: حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی به معنی تأثیرگذاری بر سرنوشت کشور و آحاد مردم است.

وی با تأکید بر اینکه حضور حداکثری مردم به نفع همه احزاب سیاسی علاقمند به نظام و انقلاب و ایران است، بیان کرد: تنور انتخابات در بین احزاب سیاسی گرم شده است و همه آنها جلساتی در حوزه انتخابات و هم افزایی برای برگزاری یک انتخابات باشکوه داشته‌اند.

همچنین بخوانید:

خراسان جنوبی همواره شاگرد اول امتحان انتخابات بوده است

رئیس ستاد انتخابات شورای ائتلاف وحدت نیروهای انقلاب در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی همیشه بالاترین نرخ مشارکت را در بین استان‌های کشور داشته است و همه تلاش ما بر این است که این رکورد حفظ شود.

احمد نژاد یادآور شد: به اعتقاد من اگر نقش مجلس در کاهش مشکلات مردم و بهبود اوضاع جامعه را برای مردم تبیین کنیم بی شک مشارکت مردم و شور و اشتیاق آنان برای حضور در انتخابات افزایش خواهد یافت.

وی گفت: احزاب سیاسی و همه آنهایی که تریبون، ولو به اندازه چند نفر محدود دارند باید تلاش خود را برای این تبیین‌گری در بین آحاد مردم داشته باشند.

حجت الاسلام محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی و رئیس شورای ائتلاف وحدت نیروهای انقلاب در خراسان نیز اظهار کرد: اگر مردم بدانند که این حق رأی با چه جانفشانی هایی در طول تاریخ به دست آمده و در این زمینه آگاهی پیدا کنند با رغبت بیشتری در انتخابات حضور خواهند داشت.

مشرفی گفت: شاید جوان‌ترها نسبت به این موضوع اطلاع نداشته باشند که در زمان رژیم پهلوی این حق رأی معنا و مفهومی نداشت و افراد محدودی خود را همه کار کشور می‌دانستند.

هر کس که خود را واجد شرایط می‌داند، می‌تواند در محک انتخاب مردم قرار گیرد

وی با تأکید بر اینکه مقایسه انتخابات در ایران با دیگر کشورها نیز نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند دارد، اظهار کرد: نامزد شدن در ایران تنها برای احزاب سیاسی خاص نیست و هر کس که خود را واجد شرایط می‌داند، می‌تواند در محک انتخاب مردم قرار گیرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نکته مهم و اساسی دیگر تبیین کارکرد مجلس در کاهش مشکلات کشور است، ادامه داد: باید مردم نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که مجلس در ادوار مختلف چه تلاش‌هایی را در حوزه قانون گذاری و نظارت داشته و همه تریبون‌داران نسبت به این موضوع تکلیف دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *