جوان‌ترین نماینده مجلس

جوان‌ ترین نماینده مجلس، شهید دیالمه

تا به حال به این فکر کرده‌اید که جوان‌ترین نماینده مجلس چه کسی بوده است؟ جالب است بدانید جوان‌ترین نماینده مجلس تاکنون شهید دیالمه است که در سال ۱۳۵۸ نماینده مردم مشهد شده است. او در انفجار حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید. شهید سیدعبدالحمید دیالمه، که بعد از شهادت در مقبره شهید مفتح، واقع در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، به خاک سپرده شد. از این رو در آستانه ۴۵ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بخشی از خصوصیات، سبک زندگی و فعالیت‌های این شهید را از نظر می گذرانیم.

تولد و خانواده شهید دیالمه

سید عبدالحمید دیالمه (که در خانه او را وحید هم صدا می‌زدند) در ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۳۳، در تهران متولد شد. پدرش دکتر حمید دیالمه (درگذشت در سال ۱۳۸۱) سرهنگ ارتش شاهنشاهی و رئیس بیمارستان ۵۰۱ ارتش (بیمارستان امام رضا علیه السلام کنونی) بود و مدرک دکترای دندان‌پزشکی داشت، همچنین پس از انقلاب اسلامی ایران، « جامعه اسلامی احیاء گیاه درمانی ایران» و «بنیاد اسلامی خدمات پزشکی امام خمینی» را تأسیس کرد. مادرش نیز از نوادگان سیدجمال‌الدین افجه‌ای از علمای مشروطه‌خواه تهران بود.

تحصیلات شهید دیالمه

شهید عبدالحمید دیالمه آموزش‌های اولیه تحصیلی را در همان محیط خانه و از پدر و مادر فراگرفت. سپس وارد مقطع دبستان شد. وی به سرعت و با نمرات عالی، مقطع ابتدایی را طی کرد. در این دوره علاوه بر درس، به کارهای هنری و فرهنگی هم علاقه نشان داد و موفق به اخذ مدارک رسمی در چند رشته از جمله عکاسی شد. او سپس دوره راهنمایی را در مدرسه «نیک‌انجام» واقع در خیابان ایران، پشت سر گذاشت و در سال ۱۳۴۷ وارد مقطع دبیرستان شد.

همزمان با ورود به دبیرستان، گاهی اوقات به همراه پدر در جلسات انجمن اسلامی پزشکان که به صورت مخفیانه هر ۱۵ روز یکبار تشکیل می‌شد، حضور پیدا می‌کرد. سخنرانان این جلسات، آیات شهید مطهری و دکتر بهشتی بودند. در این جلسات علاوه بر طرح مسائل تربیتی و اعتقادی، اوضاع روز هم تبیین و تحلیل می‌شد. در همین سلسله نشست‌ها بود که انگیزه عبدالحمید دیالمه در کسب معلومات تازه، تحسین آیات سید علی خامنه‌ای و شهید مرتضی مطهری را هم برانگیخت. علاوه بر این، عبدالحمید در مجمعی که شهید بهشتی در محله پامنار تهران تشکیل داده بودند شرکت می‌کرد و هوش و ذکاوت او مورد توجه شهید بهشتی هم قرار گرفته بود. دیالمه از خدمت سربازی معاف شد و در سال ۱۳۵۲ پس از قبولی در رشته علوم طبیعی، وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و چندی بعد گرایش پزشکی را برگزید. او در سال ۱۳۵۸ با مدرک دکتری داروسازی فارغ التحصیل شد.

فعالیت‌های پیش از انقلاب شهید دیالمه

عبدالحمید دیالمه در دوران دانشجویی، به شیوه‌های مختلف با دانشجویان مسلمان و انقلابی ارتباط برقرار کرد. او برای دانشجویان و مردم و با هدف احیاء تفکر شیعی، جلسات سخنرانی با عنوان «صراط مستقیم» برپا کرد و در کنار فعالیت‌های فرهنگی به مبارزه علیه رژیم پهلوی نیز پرداخت که درپی آنها بارها توسط ساواک دستگیر و زندانی شد. وی همچنین سلسله سخنرانی‌هایی با عنوان «تبیین تبیین جهان» در نقد کتاب «تبیین جهان»، کتاب ایدئولوژیک سازمان منافقین و نوشته مسعود رجوی، در دانشگاه پزشکی مشهد داشت.

نشر فرمان امام خمینی درباره خودداری از پیوستن به حزب رستاخیز و هشدارهای او درباره توطئه‌های اسرائیل در جهان اسلام، اعلام مرجعیت امام خمینی و شرکت در حرکات مردمی علیه رژیم پهلوی از دیگر اقدامات او پیش از انقلاب بود.

گفته شده دیالمه نخستین کسی بود که دعای کمیل را در دانشگاه مشهد رواج داد.

فعالیت ها پس از انقلاب شهید دیالمه

عبدالحمید دیالمه پس از اخذ درجه دکتری و همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران، «مجمع احیاء تفکرات شیعی» را که در مشهد قبل از انقلاب به منظور عمق بخشیدن به مبانی اعتقادی و سیاسی جوانان پایه‌گذاری کرده بود، ثبت رسمی کرد و در برابر تفکرات انحرافی به مبارزه پرداخت. گفته شده برای اولین بار در این مجمع، کلاس‌های دانشجویان مرد و زن از یکدیگر جدا شد. ویژگی و وجه امتیاز سخنرانی‌های دیالمه را تکیه بر اسلام شیعی گفته‌اند.مبارزه با اندیشه‌های گروه‌هایی همچون فرقان، منافقین، فدائیان خلق و حزب توده از جمله اقدامات وی بود. وی حتی یک دوره مباحث اعتقادی نیز برای اعضای گروه فرقان که دستگیر شده بودند در زندان اوین برگزار کردگفته شده برای اولین بار، دیالمه برای نزدیکی دانشگاهیان و حوزویان، از اساتید حوزوی همچون شهید هاشمی‌نژاد و آیت الله مکارم شیرازی برای سخنرانی در دانشگاه دعوت کرد.

همچنین بخوانید:

ورود به مجلس به عنوان نماینده مردم مشهد

عبدالحمید دیالمه پس از بازگشت به مشهد، از اعضای اولیه و مؤسسین برخی نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. مدتی مسئول تحقیقات سپاه مشهد شد. دیالمه به پیشنهاد آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در مشهد شد. وظیفه او رسیدگی به ثبت‌نام‌های حزب و جذب افراد تازه بود.

در آستانه انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال ۵۸ شد، دیالمه از مشهد اعلام کاندیداتوری کرد. چند تن از علمای و آیات بزرگ مشهد از جمله: محمدمهدی نوقانی، میرزا علی فلسفی، حاج حسین شاهرودی، جواد تهرانی و حسنعلی مروارید از دیالمه حمایت کردند.

روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و عبدالحمید دیالمه با اخذ بیش از ۲۵۲ هزار رأی از ۳۷۳ هزار رأی ماخوذه، همراه محمدهادی عبدخدایی و قاسم صادقی، به عنوان نماینده مردم مشهد راهی مجلس شد.

در جلسه بررسی کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر در مجلس شورای اسلامی که به تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ برگزار شد، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پنج دقیقه از وقت خود را در اختیار دیالمه گذاشت. دیالمه پشت تریبون قرار گرفت و شروع به صحبت کرد: «چند ماه قبل از ریاست جمهوری آقای بنی‌صدر در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد گفتم که ریاست جمهوری بنی‌صدر برای اسلام و انقلاب اسلامی ما یک فاجعه است. چرا که به ولایت فقیه، سرسوزنی اعتقاد ندارد و این امر باعث می‌گردد که نهایتاً در مقابل امام ایستاده و مشکلات عظیمی را ایجاد نماید. آن روز به دلیل عدم امکان برای طرح مسائل اصلی و بنیادی، بسیاری با این بیان مخالفت کردند ولی برای من که علائم خطر را به وضوح می‌دیدم مسئله از روز نیز روشن‌تر بود.»

دیالمه با اشاره به اصول ۱۱۵ و ۱۱۳ قانون اساسی بیان داشت: «آقای بنی‌صدر نه تنها قادر نبودند روابط قوای سه‌گانه را تنظیم نمایند، بلکه هرچه توانستند در تشتت اوضاع کوشیدند و به هیچ وجه نتوانستند روابط منسجمی را میان قوای سه‌گانه و ارگان‌های انقلابی برقرار نمایند. به علاوه به عنوان استفاده از حق خود در اصل ۱۳۳ قانون اساسی و با ایجاد توقف در کار تکمیل کابینه، چندین ماه مملکت را به حالت فلج کشانیدند. و با اشکالات بی‌مورد کوشیدند تا علیرغم اصل چهلم قانون اساسی حق تصویب خود را به وسیله اضرار به ۳۶ میلیون ملت محروم قرار دهند.

 دیالمه سپس به بیان نکاتی درباره پیشینه بنی‌صدر و از عضویت او در جبهه ملی پرداخت. یکی از دلایل مخالفت دیالمه با بنی‌صدر، گرایش‌های غربگرایانه رئیس‌جمهور وقت و عدم تقید وی به مبانی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود. در پایان این جلسه مهم، به حکم مجلس، ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری عزل و چندی بعد به همراه مسعود رجوی مخفیانه از کشور خارج شد.

تاکید مقام معظم رهبری بر جوان‌گرایی

رهبر معظم انقلاب نیز همانند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر استفاده از ظرفیت‌های فکری و عملی نسل جوان در اداره امور مختلف کشور تأکید دارند و بار‌ها اهمیت و ضرورت توجه به این موضوع را به مسئولین کشور گوشزد کرده‌اند.

از جمله در بیانیه گام دوم می‌فرمایند؛ «امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»

شهادت

روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ قرار بود جلسه مهمی با حضور اعضای حزب جمهوری اسلامی، برخی نمایندگان مجلس و وزرای دولت در محل حزب واقع در خیابان سرچشمه تهران برگزار شود. پیش از این، محمدرضا کلاهی مسئول انتظامات و تشریفات حزب، همه اعضاء را برای شرکت در این جلسه دعوت کرده بود. سه روز قبل، محمدجواد قدیری عضو کادر مرکزی سازمان منافقین به دوستان نزدیک خود با اطمینان قول داده بود: روز هفتم تیر کار یکسره خواهد شد.

بعد از اذان مغرب، نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت دکتر بهشتی در حیاط حزب برپا شد و سپس اعضاء وارد محل جلسه شدند. ساعت ۸ شب پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، دستور جلسه قرائت شد. قرار بود مسئله تورم و مسائل اقتصادی در جلسه طرح شود. با نظر آقای بهشتی، اوراقی به منظور نظرخواهی از حضار توزیع شد. در این اوراق مواردی از قبیل راه‌های مقابله با تورم، چگونگی روند تولید، چگونگی توزیع کالا، وجود یا عدم وجود سهمیه‌بندی کالا قید شده بود.

در این میان به پیشنهاد اعضاء، قرار شد ابتدا مسئله ریاست‌جمهوری مورد بحث قرار گیرد که در آن برهه به علت عزل بنی‌صدر، موضوع روز بود. نظر به اهمیت مسئله، قرار شد ابتدا دکتر بهشتی صحبت کرده و سپس دیگران اظهار نظر نمایند. بهشتی شروع به صحبت کرد. او از ضرورت مقابله با توطئه‌ دشمن سخن گفت و هشدار داد: «نباید اجازه دهیم بار دیگر استعمارگران برایمان مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند.»

شهید عبدالحمید دیالمه به مانند دیگر حضار، در حال گوش دادن به سخنان آقای بهشتی بود که ناگهان انفجار مهیبی، سقف و دیوارهای محل برگزاری جلسه را فروریخت. دو بمب بسیار قوی که در میز مقابل دکتر بهشتی کار گذاشته شده بود، همزمان با هم منفجر شد. طولی نکشید که هزاران نفر از مردم تهران در خیابان‌های اطراف دفتر مرکزی حزب اجتماع کردند و نیروهای امدادی خود را به محل حادثه رساندند. بر اثر شدت انفجار، دیوار غربی محل جلسه به طور کامل تخریب شد و سقف فروریخت و کلیه حاضرین در جلسه زیر آوار ماندند. ب

رخی از شدت انفجار و برخی بر اثر فشار آوار و ترکش‌های بعد از انفجار جان خود را از دست دادند. حجت‌الاسلام اسماعیل فردوسی‌پور – از بازماندگان حادثه ۷ تیر – به یاد می‌آورد که دیالمه درست پشت سر او به فاصله یک ردیف صندلی نشسته بود و لحظاتی بعد از انفجار در حالی که زیر آوار مانده بود با صدایی ضعیف درخواست کمک می‌کرد. دیالمه مدتی قبل از شهادت به یکی از دوستان نزدیکش گفته بود: «منافقین قصد داشتند من را در مسیر خانه ترور کنند.»

منبع:

مرکز بررسی اسناد تاریخی

رزومه دکتر امیر بیدختی

آشنایی با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بیرجند، درمیان و خوسف

دکتر امیر بیدختی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *