۵ سایت معروف مقالات دانشگاهی

یکی از نیازهای مهم دانشجویان و اساتید دانشگاهی دسترسی به آخرین یافته‌های علمی و نیز آخرین کاوش‌های انجام شده در هر رشته ای است. این کاوش‌ها اغلب به صورت مقالات منظم توسط نشریات مختلف منتشر می‌شود. با رشد فراگیر اینترنت اکنون این فرصت برای بسیاری از دانشجویان و اساتید مهیا شده است که بتوانند به راحتی و یا یک جستجوی اینترنتی به هدف خودشان دسترسی پیدا کنند.

در این متن ما به جستجو و معرفی پنج سایت معرف برای جستجو و دستیابی به مقالات اینترنتی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم که آن‌ها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که این راهنمایی بتواند به شما در کاوش‌های بهتر منابع علمی و دانشگاهی کمک کنند.

موتورجستجوی گوگل اسکالر

ساده ترین و سریعترین راهکاری که شما می‌توانید به دنبال مقالات مرتبط به یک موضوع باشید، استفاده از موتور جستجوی قدرتمند  Google scholar است. این موتور جستجو مخزن بسیاری از نشریات علمی و بسیاری از مراکز علمی را جستجو می‌کند و آخرین مقالات، کتب و فعالیت‌های علمی در حال انجام را برای شما لیست می‌کند.

از مزایای استفاده از گوگل اسکالر آن است که می‌توانید مقالات مورد نظر خودتان را بر اساس سال انتشار، کتاب و یا مقاله بودن، حقوق دسترسی و نشر و نیز امتیازهای علمی بررسی کنید. همچنین در اینجا این امکان به شما داده می‌شود که بتوانید مقالات انتخابی را بر روی پروفایل مورد نظرتان ذخیره کنید، نقدهای صورت گرفته بر روی مقاله را مطالعه کنید و در صورتی که مقاله و یا سند علمی به روز رسانی‌هایی داشته باشد آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

یکی از اصلی ترین مزیت‌هایی که گوگل اسکالر در اختیار شما قرار می‌دهد آن است که می‌توانید از عبارت‌های بلندتر برای محدود کردن نتایج و هدف گیری مقالات درست که مرتبط به موضوع تحقیق شما است استفاده کنید. در اینجا نیازی به فعالیت خاص و یا فیلتر کردن پیچیده وجود ندارد و تنها کاری که لازم به انجام است وارد کردن کلمه‌های کلیدی تحقیق و بررسی مقالات مرتبط به آن در بازه زمانی خودتان است. گوگل اسکالر به خوبی شما را به بخش کتاب‌ها، مقالات، نقدها و سایر منابع علمی مورد نظرتان متصل می‌کند و از نظر محتوایی نیز بسیار به روز و دقیق است و در این سال‌ها با اضافه شدن قدرت هوش مصنوعی ارتباطات معنایی را نیز به خوبی درک می‌کند.

آدرس وب سایت: https://scholar.google.com

سایت اسکوپوس

این وب سایت یکی از معروف ترین سایت‌ها و منابع مقالات علمی است. در این وب سایت انواع مختلفی از نشریات علمی تخصصی که هر کدام محتوی مقالات، رسالات، بازبینی‌ها و کتب مرتبط هستند به چشم می‌خورد. اسکوپوس حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و اکنون نیز زبان‌های شرق آسیایی مانند چینی و روسی را نیز به دایره زبانی خودش اضافه کرده است که سبب غنی تر شدن منابع تحقیقاتی آن می‌شود.

مقالات علمی در سایت اسکوپوس بر اساس ژورنال، کتاب‌های سریالی، کنفرانس‌ها، نشریات تجاری، تاریخ‌ها (فصلنامه‌ها) و تعداد نقدها و یا مستندات قابل فیلتر کردن هستند.

در این وب سایت انواع نشریات در زمینه‌های علوم غذایی، درمانی، علوم طبیعی، کامپیوتر، فناوری، انرژی و سایر موارد به چشم می‌خورد.

رابط کاربری این وب سایت بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را به راحتی در آن بیابید. یکی از مزایای اسکوپوس جامعیت مطالب و نشریات است که کار پیگیری تحقیقات منظم را برای محقیقین راحتر و ساده تر می‌کند.

آدرس وب سایت: https://www.scopus.com

در ادامه بخوانید:

سایت ساینس دایرکت

این وب سایت از شناخته شده و معتبرترین وب سایت‌های علمی است. تعداد قابل توجهی از ژورنال‌ها و کتب علمی هر ساله توسط ساینس دایرکت منتشر می‌شود. در این وب سایت می‌توانید مقالاتی درباره علوم اجتماع و انسانی، علوم زیستی، علوم درمانی و علوم تجربی و مهندسی را بیابید.

سایت ساینس دایرکت به واقع یک منبع معتبر علمی است و مقالات آن و نیز تیم ویراستاریش در زمینه انتخاب مقالات دقت عمل بالایی به خرج می‌دهند و می‌توانید از آن برای توسعه مقالات خودتان استفاده کنید.

یکی از مزایای استفاده از ساینس دایرکت امکان بهره گیری از فلیترهای مختلف در زمینه سال انتشار، موضوع، تیپ منبع، نام و موضوع است. همچنین ژورنال‌های این سایت بسیار غنی است و به خوبی به پژوهشگران کمک می‌کنند که بتوانند لبه‌های تحقیقاتی را بیابند و بتوانند مقالات معتبرتری را در راستای تکامل علوم قبلی تالیف و منتشر کنند.

آدرس وب سایت: https://www.sciencedirect.com

سایت ساینس‌هاب

این وب سایت یکی از منابع علمی در زمینه علوم تجربی، مهندسی و کامپیوتر است. در این وب سایت مقالات متعددی در زمینه‌های مختلف یافت می‌شود. ساختار این سایت بسیار خشک و غیرقابل پیش بینی است. رابط کاربری این وب سایت زیاد راحت نیست و هیچ طراحی جذابی ندارد. پیدا کردن مقالات در آن کمی دشوار است و مطالب علمی نیز بر اساس الگوهای ویژه ای منتشر نشده است.تلاش ساینس‌هاب بر آن بوده است که آخرین مقالات را به صورت غیر خطی گردآوری کند و به همین خاطر انتظامی که در سایت‌هایی مانند ساینس دایرکت مشاهده می‌کنید در اینجا نمی بینید.

منابع در این جا شامل انواع ژورنال‌ها، کتب، فیلم‌ها، منابع گرافیکی و نیز تحقیقات و حتی کدهای برنامه نویسی می‌شود. رسیدن به نتیجه دلخواه در این سایت نیازمند صرف وقت است.

آدرس وب سایت: https://sci-hub.se

سایت اسپرینگ

سایت اسپرینگ یکی از بهترین منابع در زمینه علوم پایه، مهندسی و زیستی است. مقالات منتشر در این سایت ساختاریافته و بسیار منظم هستند و ابزارهای بسیار خوبی نیز برای جستجو مقالات، یافتن لبه‌های تحقیق روز دنیا و آخرین دستاوردها در اختیار شما قرار می‌گیرد. فرمت‌های انتشار، ارائه منابع و سایر امکانات این وب سایت نیز بسیار منظم و در سطح قابل قبولی است.

همچنین در این وب سایت می‌توانید مقالات رایگان را نیز مشاهده کنید. جستجوی مقالات هم بر اساس کلمه کلیدی و هم به صورت معنایی است.

آدرس وب سایت: https://www.springer.com

در اینجا شما با پنج منبع اصلی دریافت مقالات علمی آشنا شدید. البته سایت‌های دیگری نیز در زمینه علوم مهندسی، زیستی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارند که ژورنال‌ها و کتب ارزشمند و معتبری را منتشر می‌کنند. اما برای شروع تحقیقات خودتان این پنج وب سایت واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند.

1 دیدگاه دربارهٔ «۵ سایت معروف مقالات دانشگاهی»

  1. بازتاب: تأمین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن - مجله خبری بیرجند انتخاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *