ویژگی های نماینده مجلس از نگاه رهبری

۴ ویژگی نماینده مجلس در نگاه رهبری

یکی از رویداد‌های مهم سال ۱۴۰۲ در کشور خوبمان، ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی است و انتخاب یک نماینده کارآمد و متعهد در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تمامی مردم ایران مؤثر است. به همین دلیل، توجه به ویژگی‌های نماینده مجلس برای انتخاب نماینده اصلح ضروری است و از دغدغه‌های مهم مردم محسوب می‌شود. در این متن قصد داریم تا با مرور فرمایشات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس در خرداد ۱۴۰۲، ویژگی‌های نماینده مجلس در نگاه رهبری را بررسی نماییم تا با انتخاب نماینده اصلح، شاهد تشکیل مجلسی کارآمد و انقلابی باشیم.

  1. عدم در نظر گرفتن ملاحظات جناحی

یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس در خرداد ۱۴۰۲، عدم در نظر گرفتن ملاحظات جناحی و دسته‌بندی‌های بود. تحقق این امر زمانی ممکن است که نماینده انتخابی به حزب‌ها و گروه‌ها احساس دین نکند و خود را صرفاً نماینده مردم بداند تا بتواند در تصمیم‌گیری‌ها تنها صلاح و مصلحت مردم و کشور را در نظر بگیرد. نمایندگانی که پیش از انتخاب توسط جناح‌ها و احزاب مختلف مورد حمایت خاص قرار گرفته باشند، پس از انتخاب نیز مطمئناً نسبت به آن گروه و حزب احساس دین می‌کنند و به همین جهت خواسته یا ناخواسته در تصمیم‌گیری‌ها و نظرات خود ملاحظات جناحی و حزبی را در نظر خواهند گرفت. این امر، ضرورت توجه به انتخاب نمایندگان مستقل انقلابی و متعهد را نشان می‌دهد.

  1. جوان انقلابی تحصیل‌کرده

رهبر انقلاب در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس دورة یازدهم از انقلابی، باسواد و جوان بودن این مجلس که موجب تحرک و پرکاری آن شده است، اظهار خرسندی کردند. این موضوع اهمیت جوانگرایی و توجه به تخصص و انقلابی بودن نمایندگان را نشان می‌دهد. نمایندگان جوان متخصص، با استفاده از انرژی جوانی و دانش بالای خود می‌توانند، مجلسی کارآمد را رغم بزنند. نمایندگان مجلس لازم است جهت بررسی مسائل مختلف و متنوع وقت و انرژی فراوانی را صرف کنند و با خلاقیت خود برای رفع مشکلات حوزة نمایندگی خود و مسائل کلان کشوری راه‌کارهای مناسبی را در نظر بگیرند. به همین دلیل انتخاب نمایندگان جوان ضروری است؛ زیرا، صرف این انرژی فراوان و خلاقیت در توان جوانان است. با نگاه به حوزه‌های گوناگون نیز می‌توان به راحتی دریافت که در هر زمینه‌ای که به جوانان کشور اعتماد شده است، پیشرفت و نتایج درخشانی در آن زمینه رخ داده است. لذا می‌توان با انتخاب نمایندگان جوان و متخصص بار دیگر و در سطح مجلس نتیجه این انتخاب درست را در آینده به وضوح مشاهده کرد.

  • توجه به مسائل اقتصادی

مقام معظم رهبری در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس دورة یازدهم در خرداد ۱۴۰۲ هدف قوانین را مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار، بهبود فضای کسب‌و‌کار و سایر مسائل اقتصادی عنوان می‌کند. این موضوع اهمیت مسائل اقتصادی را در نگاه رهبر انقلاب نشان می‌دهد. مسلماً رفع مسائل و مشکلات اقتصادی در توان نمایندگانی است که در این حوزه دانش و سوابق اجرایی مناسب داشته باشند. بدیهی است که چنانچه افرادی خود پیش از این در حوزه راه‌اندازی یک کسب‌وکار فعالیت کرده باشند، به دلیل آشنایی بیشتر با مشکلات موجود در حوزة کسب و کار و مسائل اقتصادی بهتر می‌توانند جهت تسهیل قوانین و رفع خلأ‌های قانونی گام بردارند. بنابراین شایسته است نمایندگان انتخابی در حوزة مسائل اقتصادی تخصص داشته باشند تا بتوانند در جهت رفع مشکلات فضای کسب‌وکار و سایر مسائل اقتصادی قدم بردارند.

  • حرّیّت و تقوا

یکی دیگر از ویژگی‌های نماینده مجلس در دیدگاه رهبری که ایشان در دیدار خود با نمایندگان مجلس به آن اشاره داشته اند، حرّیّت و صراحت است. رهبر انقلاب در سخنان خود به لزوم همراهی حرّیّت و صراحت با تقوا و صداقت تاکید کردند. حرّیّت موجب می‌شود که چنانچه نماینده‌ای لزوم بیان مسئله‌ای را احساس کند، عوامل خارجی نتوانند خللی در بیان آن مسئله برای وی ایجاد کنند. در کنار این مسئله توجه به تقوا بسیار ضروری است. چرا که تقوا باعث می‌شود تا فرد در تمامی لحظات بتواند روش درست برخورد و عملکرد صحیح را تشخیص دهد. در این صورت علاوه بر اینکه در زمان بروز مسائل مختلف می‌تواند از زاویه درستی آن مسئله را مورد بررسی قرار دهد، در زمان اظهار نظر نیز گرفتار آفات نمی‌شود و با بینش کامل و رفتار درست، دیدگاه خود را با دیگران در میان می‌گذارد.

در این متن به ۴ ویژگی نماینده مجلس از دیدگاه رهبری اشاره شد. این ویژگی‌ها، شامل؛ عدم در نظر گرفتن ملاحظات جناحی، جوان انقلابی تحصیل‌کرده بودن، توجه به مسائل اقتصادی و حرّیّت و تقوا بودند. امیدواریم با در نظر گرفتن توصیه‌های رهبری در انتخاب نماینده اصلح، مجلس دوازدهم مجلسی جوان، انقلابی و پرکار باشد که با به کارگیری تخصص بالا جهت رفع هرچه بیشتر مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات موجود در کشور قدم بردارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *