تقویت دانشگاه فرهنگیان با جذب معلم

به گزارش ایرنا مهمترین سرمایه هر کشوری سرمایه‌ انسانی آن است که در این میان دانشگاه فرهنگیان با توجه به رسالتی که در حوزه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دانشگاه فرهنگیان به عنوان میراث‌دار مراکز تربیت معلم همچنین برخورداری از ساختار جدید آموزش عالی، سنت‌های آموزشی تربیت معلم و رویکردهای آموزشی و پژوهشی نظام جدید دانشگاهی را در کانون ماموریت اصلی خود قرار داده است که این ۲ مولفه ماهیت دانشگاه را شکل داده و ماموریت پژوهشی و آموزشی آن را مشخص می‌سازد.

در حالی کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش به یکی از چالش‌های اصلی آن تبدیل شده که از دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون اصلی تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یاد می‌شود.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع این مشکل قدیمی، اصلاح ورودی دانشگاه فرهنگیان است به طوری که با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان و تقویت زیرساخت‌های آن، مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان برطرف شود.

دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در زمینه‌ سخت‌افزاری از جمله فضای آموزشی و خوابگاهی نیاز به توسعه دارد که در این زمینه دست‌اندرکاران و مسئولان استانی دست به دست هم داده‌اند تا نگذارند این کمبودها مانع جذب و انگیزه دانشجویان شود.

تیم رسانه‌ای راهیان پیشرفت خراسان جنوبی در دومین مقصد خود با سفر به شهرستان قاینات از مرکز شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان و خوابگاه دانشجویان این شهر نیز بازدید کرد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در این بازدید گفت: خراسان جنوبی با سابقه ۸۴ سال تربیت معلم با نام‌های دانش‌سرا، مرکز تربیت معلم، مجتمع پیامبر اعظم (ص) و اکنون با نام دانشگاه فرهنگیان توانسته است بخشی از نیروی معلم مورد نیاز استان و حتی استان‌های همجوار را تامین کند.

حجت‌الاسلام جواد اکبری‌ مطلق افزود: موقعیت ویژه ماموریت گرایی دانشگاه فرهنگیان موجب شده تا امروز داوطلبان ورود به دانشگاه با رتبه‌های تک رقمی نیز به عنوان اولویت‌های اول خود آن را انتخاب کنند که این موضوع وظیفه ما را در مقابل آنان از هر حیث دشوارتر می‌کند.

افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

وی با اشاره به مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قبل و بعد از دولت سیزدهم گفت: تعداد دانشجویان پردیس شهید باهنر بیرجند از ۶۲۲ نفر به یک هزار و ۱۲۸ نفر، ساختمان ۲ پردیس شهید باهنر قاین از صفر به ۶۶۲ نفر، پردیس امام سجاد (ع) از ۳۷۰ نفر به ۶۷۱ نفر و مرکز بنت الهدی صدر فردوس از ۱۶۵ نفر به ۵۱۰ نفر افزایش یافته است.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت کلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان تصریح کرد: در خراسان جنوبی ۲ پردیس شهید باهنر و امام سجاد (ع) وجود دارد و دانشجویان در رشته‌های آموزش ابتدایی، علوم اجتماعی، جغرافیا، تاریخ، الهیات، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره، زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند.

وی گفت: ۲ هزار و ۹۷۱ دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته و ۱۷۳ دانشجو در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند و ۲۹۷ دانشجو هم مهارت‌آموزان ماده ۲۸ هستند.

اکبری مطلق یکی از مشکلات اصلی دانشگاه فرهنگیان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: این دانشگاه دارای ۳۱ عضو هیات علمی است که ۱۱ عضو آن طی یک سال اخیر جذب شده‌اند همچنین این دانشگاه دارای ۱۹ کارمند رسمی، ۱۳ کارمند قراردادی، ۱۰ کارمند مامور و ۶۰ کارمند شرکتی است.

وی همچنین افزود: این دانشگاه دارای چهار خوابگاه پسرانه و سه خوابگاه دخترانه با ظرفیت فعال ۲ هزار و ۹۷۱ نفر است.

ساختمان‌های سایر دستگاه‌ها زیر مجموعه فرهنگیان

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اجرای بندها و تبصره ماده هفت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس بند «الف» ماده هفت، دولت موظف است ساختمان‌های اداری، آموزشی و رفاهی متعلق به دستگاه‌های اجرایی را که در اختیار واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به آن دستگاه‌ها بوده، به مدت حداقل یک سال در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهد که با پیگیری‌هایی که انجام شد، همه دستگاه‌ها مدعی شدند فضای دانشگاهی انها استیجاری بوده و متعلق به دستگاه نیست.

وی افزود: براساس بند «ب» ماده هفت نیز باید دانشسراهای تربیت معلم قدیم به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود که در این خصوص وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها برای واگذاری دانشسراها به دانشگاه فرهنگیان تاکید کرده است.

اکبری مطلق گفت: در این زمینه ۲۲ مرکز شناسایی شده اما تاکنون فقط مرکز عقیله بنی هاشم قاین به این دانشگاه واگذار شده است.

وی اضافه کرد: ارائه راهکار برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی آینده و تامین فضای لازم برای دانشجویان در راستای کاهش هزینه‌های استیجاری در استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید مورد توجه واقع شود.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه بودجه‌ای برای برقراری اجاره استیجاری وجود ندارد گفت: بر همین اساس سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان طی نامه‌ای به دانشگاه فرهنگیان استان برای استفاده از دانشسراها و فضاهای آموزش و پرورش تذکر داده و لازم است آموزش و پرورش در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.

وی در تشریح گزارش امور مالی دانشگاه فرهنگیان استان در نیمه دوم امسال گفت: در این مدت ۶ ماه هزینه غذایی دانشجویان ۸۰۰ میلیارد ریال، هزینه خوابگاه دانشگاه آزاد برای ۴۰۰ دانشجو ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و هزینه خوابگاه عفت (خیابان نارنج بیرجند) ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

اکبری مطلق افزود: همچنین هزینه رفت و آمد دانشجویان توسط شهرداری بیرجند ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، هزینه رفت و آمد دانشجویان توسط شهرداری قاین ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، هزینه رفت و آمد دانشجویان مرکز فردوس ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، هزینه اساتید حق التدریس آزاد در ترم ۱۷ میلیارد ریال و هزینه اساتید قراردادی فاقد ردیف استخدامی در ترم ۱۸ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال است.

میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات و میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳را هم بخوانید.

کسری بودجه دانشگاه

وی بیان کرد: در واقع مجموع هزینه‌های عمده این دانشگاه غیر از پرداخت حقوق نیروهای شرکتی و سایر هزینه‌های جاری در ۶ ماه دوم سال، حدود ۸۸۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال است.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی درباره درآمد این دانشگاه از محل کسورات دانشجویی طی ۶ ماه دوم امسال گفت: درآمد دریافتی از ۶۰۰ دانشجوی ترددی در ۶ ماه، ۶۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و از ۲ هزار و ۳۷۱ دانشجوی خوابگاهی ۴۹۷ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال است که مجموع این درآمدها ۵۶۶ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال می‌شود.

به گفته وی با مقایسه درآمد و هزینه‌ها، این دانشگاه با کسری بودجه جاری به مبلغ حدود ۳۲۰ میلیارد ریال در مدت ۶ ماه مواجه است.

اکبری مطلق گفت: از طرف دیگر سهم دانشگاه از محل اعتبارات عمومی دولت تنها پرداخت حقوق اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی بوده و سایر هزینه‌های دانشگاه به صورت کاملا خودگردان از محل درآمدهای اختصاصی تامین می‌شود.

اقدامات فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان

او همچنین از جمله اقدامات این دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی به برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت و کسب رتبه‌های کشوری در رشته‌های قرائت قرآن، حفظ، رشته‌های معارف، هنری، ادبی و پژوهشی اشاره کرد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری سومین دوره ملی فیلم‌سازی از ایده تا اجرا در استان گفت: این دوره با حضور ۱۰۰ دانشجو و کارکنان حوزه فرهنگی به صورت کشوری برگزار شد.

وی از افزایش کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت دانشجویان در قالب کار دانشجویی و دریافت مجوز ۱۶ هزار ساعت برای استان از سازمان مرکزی، برگزاری اردوی راهیان نور و راهیان مقاومت و داشتن ۱۹ نشریه فعال دانشجویی از دیگر فعالیت‌ها است.

اکبری مطلق گفت: همچنین کسب رتبه کشوری در سوگواری حسینی توسط دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه، برگزاری طرح بشری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت استانی در تمامی پردیس‌ها و مراکز، کسب رتبه و برگزیده شدن گروه سرود و تئاتر برای اولین بار در استان و راهیابی به مرحله کشوری، انجام ازدواج دانشجویی توسط حوزه فرهنگی و اهدای جهیزیه و کمک نقدی را داشتیم.

وی برگزاری اجلاسیه و کنگره ملی شهدای دانشجو معلم به عنوان اولین استان، نشست‌های تخصصی جهاد تبیین، کسب رتبه جشنواره اقوام در سال ۱۴۰۱ و حضور در بهمن ماه ۱۴۰۲ به صورت مجدد، کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های تخصصی در راستای توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان، انعقاد بیش از ۱۰ تفاهم نامه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در راستای استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها را از دیگر اقدامات برشمرد.

اکبری مطلق همچنین از ثبت‌نام ۴۰۲ نفر برای ‌شناسه تدریس خبر داد و افزود: بررسی پرونده تمامی این افراد انجام شد و ۱۷۲ نفر به مرحله مصاحبه رسیدند که مصاحبه این افراد انجام، صورت جلسات مصاحبه تکمیل و فهرست افرادی که واجد شرایط شناخته شدند برای صدور شناسه تدریس به سازمان مرکزی ارسال شد.

وی عنوان کرد: سال تحصیلی گذشته ۲۵۰ دانشجو این دانشگاه دانش‌آموخته شدند که فرم شماره هفت، گواهینامه موقت، گواهی ابتدا و انتهای تحصیل این افراد به ادارات کل سهمیه خدمتی آنان ارسال شد همچنین برای ۷۵۵ دانشجوی پذیرفته جدید آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و تشکیل پرونده تحصیلی انجام شد.

اکبری‌ مطلق گفت: یکی از اقدامات دیگر این دانشگاه برگزاری دوره ضمن خدمت برای معلمان مدارس غیر دولتی استان خراسان جنوبی به مدت ۳۶ ساعت و به صورت حضوری در چهار شهر بیرجند، قاین، طبس و فردوس در مرکز بهسازی و توانمندسازی دانشگاه فرهنگیان بوده است.

داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس بیرجند و نامزدهای بیرجند در انتخابات مجلس دوازدهم را هم  بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *