اشتغال توسط پلتفرم‌ها

درک درستی از اشتغال ایجاد شده توسط پلتفرم ها وجود ندارد

حسینی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: دیده نشدن پلتفرم‌ها در ایجاد اشتغال های مستقیم و غیرمستقیم یکی از مشکلات بزرگ در حوزه فناوری است که در واقع زندگی همه مردم به صورت غیر مستقیم درگیر آن شده و اگر به آن توجه نشود مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

مهدی باقری نیز در جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند درگیری با سازمان‌های نظارتی و دست و پا بستن بخش خصوصی و دولتی به ویژه افتا را عامل مهمی برای سرگردانی و عقب افتادن امور دانست. ایشان عنوان کردند بسیاری از فعالین علاقمند به حمایت از کسب و کارهای داخل استان هستند اما نهادهای نظارتی دست و پای آن ها را بسته و در خیلی موارد حمایت های شفافی در جهت خرید کالا و خدمات از شرکت‌های بومی استان را نمی‌شود و آن‌ها را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.

  • در همین راستا گفتگوی دکتر امیر بیدختی، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و کارآفرین برتر بیرجندی، در مورد بررسی چالش‌ها و مسائل فرهنگی و آموزشی در استان را بخوانید.

مهدی باقری گفت شرکت‌های حوزه فناوری باید بتوانند دمو و رزومه خود را در استان خراسان جنوبی داشته باشند و تعامل و همبستگی بین بخش خصوصی و بخش دولتی باید به گونه ای باشد که سازمان‌های نظارتی و به ویژه افتا با ایجاد دلگرمی بتوانند بشتری فراهم کنند که خراسان جنوبی محلی برای پیش نمایش دستاوردهای بومی باشد تا در گام‌های بعدی بتوانند در پله بعدی بازارهای مشهور و جهانی را کسب کنند.

نیاز به حضور فعال سازمان بازرسی

باقری با اشاره به اینکه در آینده قسمت اعظم جلسات بهتر است با حضور ذی حسابان سازمان بازرسی باشد، گفت: باید وجود نهادهای موازی، نظارت سلیقه‌ای و در خیلی موارد مر قانون عمل کردن (برخلاف استان‌های دیگر) باعث عقب‌ماندگی استان در جذب اعتبارات ملی می‌شود و حضور ذی حسابان و پای کارآمدن اداره کل اقتصاد و دارایی باعث دیدی جامع‌تر برای جذب اعتبارات و اشتغال این حوزه در استان می‌شود.

نظارت‌های بیش از حد، سنگ پای جلوی سرمایه‌گذاران

ایشان اعتقاد داشتند امروز بزرگترین چالش، نظارت‌های بیش از حد در استان است و رفع چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری قدرت بخشیدن به بخش خصوصی استان است. کار نرم‌افزاری یک کار تیمی است و سرمایه‌گذار نقش اصلی در این راه دارد. پس در این راستا کمیسیون فناوری اطلاعات می‌تواند نقش یک شتاب دهنده برای ایده‌ها را ایفا کند و این امکان را داشته باشد تا سرمایه‌گذاران را برای دیدن وشنیدن ایده‌ها دعوت کند.

انتظار رئیس کمیسیون فناوری اتاق بازرگانی بیرجند از افتا

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند گفتند انتظار ما از افتا در خراسان جنوبی این است که به صورت سلیقه‌ای کار نکنند. افتا و نهادهای نظارتی همانند افتا می‌بایست در تبیین قوانین با بخش خصوصی همراهی کنند که متاسفانه در افتا خراسان جنوبی به دلیل برخوردهای شخصی و برخی کارشناسی‌های غیرحرفه‌ای به صورت صفر و یکی عمل می‌گردد و این امر باعث دلسردی بخش خصوصی استان شده است. ما با موارد مشابه در استان‌های دیگر رو به رو بوده‌ایم. همان طور که انتظار می‌رود آن‌ها با در نظر گرفتن منافع جمعی استان درصدد رفع مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی برمی‌آیند تا در عملکردهای کشوری پیشتاز باشند.

ایشان اضافه کردند که نقش حمایت‌گری می‌بایست در استان نهادینه شود. در واقع باید چندین کمیته تحت عنوان کمیته‌های آموزشی، نرم‌افزاری، امنیتی و… در استان تشکیل شود تا مشکلات حوزه فناوری برطرف شود.

باقری عنوان کرد متاسفانه پیوند بخش خصوصی و دانشگاهی و نهادهای نظارتی در استان بسیار ضعیف است و باید تقویت شود. اگر ما نگاه حمایتگری و تسهیلگری در امور داشته باشیم و قلبمان برای توسعه استان بتپد، در هر کاری سعی می‌کنیم راهکاری قانونی در جهت رشد استان پیشنهاد دهیم و صرفا بله قربان‌گو در امور تکلیفی نباشیم.

منبع: آوای خراسان جنوبی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *