از چه وب‌سایت‌هایی برای جست و جوی مقالات فارسی استفاده کنیم؟

معرفی سایت‌های جست و جوی مقالات فارسی

معرفی سایت‌های جست و جوی مقالات فارسی

در دوران دانشجویی یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هر دانشجویی باید انجام دهد، تحقیق و پژوهش است. گاه این پژوهش به یک ارائه ساده کلاسی محدود می‌شود و گاه نیز مقدمه‌ای برای مقاله‌نویسی است. در هر صورت، شما ابتدا باید مقالات مشابه را بررسی کنید و از آن‌ها برای تکمیل سابقه پژوهش خود استفاده کنید.

در این صورت شما باید با سایت‌های جست و جوی مقالات فارسی آشنا باشید. این سایت‌ها به شما کمک می‌کنند تا مقالات فارسی مشابه را پیدا کنید. هم‌چنین در صورتی که به صورت دسترسی آزاد (open access) منتشر شده باشند، آن‌ها را دانلود کنید.

اگر شما هم به دنبال سایت‌های جست و جوی مقالات فارسی می‌گردید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

گوگل اسکالر

گوگل اسکالر، موتور جست و جوی جامعی است که از آن می‌توان برای جست و جوی انواع مقالات علمی همانند مقالات فارسی و انگلیسی استفاده کرد. این موتور جست و جو هم مقالات رایگان (دسترسی باز) و هم مقالات غیر رایگان را به شما نشان می‌دهد. برای استفاده از این موتور جست و جو کافی است که بخشی از عنوان (کلمه کلیدی موردنظر) را در آن به فارسی جست و جو کنید.

آدرس موتور جست و جوی گوگل اسکالر

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)

احتمالا شما هم بارها از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی یا SID استفاده کرده‌اید. این پایگاه علمی که در سال ۱۳۸۳ افتتاح شده است، مقالات بسیار زیادی را به پژوهشگران و دانشجویان ارائه می‌دهد. در واقع دو ویژگی اصلی این پایگاه، جامعیت و به روز بودن است. هم‌چنین بیشتر مقالات این پایگاهOpen Access هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.

استفاده از این پایگاه هم پیچیده نیست. شما می‌توانید بر اساس عنوان (یا بخشی از عنوان)، نام نویسنده، نام نشریه، همایش و … جست و جوی خود را انجام دهید.

آدرس پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

پرتال جامع علوم انسانی (Ensani)

این پرتال، پایگاهی عظیم از مقالات فارسی در زمینه علوم انسانی است. در پرتال جامع علوم انسانی، داده‌های علمی بر اساس بیش از ۳۲۰۰ موضوع در حوزه‌های مختلف علوم انسانی طبقه‌بندی شده است. هم‌چنین استفاده از آن بسیار آسان است و شما به صورت ر ایگان می‌توانید مقالات حوزه‌های مختلف علوم انسانی را دانلود کنید.

آدرس پرتال جامع علوم انسانی

سایت مگیران

یکی دیگر از سایت‌های جست و جوی مقالات فارسی، سایت مگیران است. این مقاله تنها مقالات نشریات علمی را پوشش نمی‌دهد بلکه آرشیوی جامع از سایر نشریات همانند مجلات تخصصی، مجلات عمومی و روزنامه‌ها را هم دارد. البته برای استفاده از این پایگاه باید اشتراک آن را خریداری کنید.

آدرس سایت مگیران

سایت ایران‌داک

اگر دانشجوی ارشد و دکتری باشید، حتما با سامانه ایران‌داک آشنا هستید. از این سامانه برای جست و جوی مقالات و پایان‌نامه‌ها، همانندیابی پایان‌نامه‌ها، ثبت پایان‌نامه‌ و … استفاده می‌شود. برای جست و جوی مقالات و پایان‌نامه‌های فارسی کافی است که در بخش جست‌وجو در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) عنوان یا بخشی از عنوان را جست و جو کنید.

آدرس پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)

پایگاه سیولیکا

 سیویلیکا نیز یک بانک جامع برای مقالات فارسی است. این پایگاه اطلاعاتی، مجموعه‌ای از مقالات مختلف که در مجلات چاپ شده‌اند یا این‌که به همایش‌ها و کنفرانس‌ها ارائه شده‌‌اند، در اختیار شما قرار می‌‌دهد. البته بیشتر مقالات این سایت رایگان نیستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه آن‌ها را بپردازید.

آدرس پایگاه سیویلیکا

کلام آخر

شما چه سایت‌های دیگری را می‌شناسید که از آن‌ها می توان برای جست و جو و دانلود مقالات فارسی استفاده کرد؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

اگر درباره دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، به صفحه انتخابات مجلس بیرجند ۱۴۰۲ مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *