میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات

میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات

میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات

زمان زیادی تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس باقی نمانده است. بنابراین پرداختن مردم و مطبوعات به تازه‌ترین اخبار امر عجیبی نیست. اما تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که میزان مشارکت مردم شهرهای استان‌ خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات مجلس به چه صورت بوده است؟ بر اساس نرخ‌ مشارکت مردم در ادوار گذشته می‌توان میزان مشارکت در انتخابات مجلس بیرجند در دوازدهمین دوره را نیز تعیین کرد؟

اگر این موضوع، سوال شما هم است، پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید!

میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس

بر اساس خبر ایرنا، برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (سال ۱۳۹۸) میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی، ۳۷۲ هزار و ۹۸۳ رای بوده است. تعداد افرادی که آن سال در خراسان جنوبی می‌توانستند در انتخابات رای بدهند، ۵۶۴ هزار و ۹ نفر بوده است.

در واقع میزان مشارکت مردن استان خراسان جنوبی در دوره یازدهم انتخابات برابر با ۶۶.۳۳ درصد بوده است. از همین روی در این سال (۱۳۹۸) رتبه دوم میزان مشارکت مردمی در انتخابات بین استان‌های مختلف را به خود اختصاص داده است.

آماری درباره مشارکت مردم خراسان جنوبی در دهمین دوره انتخابات مجلس

بر طبق خبر انتخاب، مردم خراسان جنوبی در دهمین انتخابات مجلس، مشارکتی ۷۲درصدی داشتند. از جمعیت این استان بیش از ۳۳۰هزار نفر در انتخابات سال ۱۳۹۴ شرکت کرده بودند. این نکته نیز قابل ذکر است که خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است.

نهمین دوره انتخابات مجلس و مشارکت مردم استان خراسان جنوبی

میزان مشارکت مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس، ۸۵ درصد برآورد شده بود. بر طبق خبر روزنامه استان خراسان جنوبی، برای نهمین دوره انتخابات مجلس (سال ۱۳۹۰)، رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی این‌چنین گفت: در حوزه انتخابی بیرجند و درمیان حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی با ۶۵ هزار و ۳۴۲ رای برگزیده شد.

هم‌چنین، به گفته رئیس ستاد انتخابات، دكتر جواد هروی با ۳۱ هزار و ۷۳۱ رای در شهرستان قاینات و دكتر مراد هاشم زهی با ۱۴ هزار و ۵۳۴ رای در حوزه نهبندان و سربیشه از دیگر رقبای خود پیشی گرفتند. در حوزه فردوس، طبس و بشرویه نیز محمدعلی عبدا…زاده با ۴۳ هزار و ۱۹۸ رای به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

حضور مردم در هشتمین دوره انتخابات مجلس خراسان جنوبی

میزان حضور مردم خراسان جنوبی در هشتمین دوره انتخابات مجلس به چه صورت بوده است؟ بر طبق خبر خبرگزاری مهر، میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در هشتمین دوره انتخابات مجلس (۱۳۸۶)، ۸۵درصد بوده است.

عیسی فرهادی، معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۶، درباره نتایج انتخابات مجلس در حوزه‌های رای‌گیری خراسان جنوبی این‌چنین گفته است: « کل آراء مأخوذه در حوزه انتخابیه بیرجند و درمیان را ۱۳۲ هزار و ۵۱۴ رأی اعلام کرد و خاطر نشان کرد: حسین ابراهیمی با مجموع ۵۵ هزار و ۳۸۲ رأی به عنوان نفر اول از این حوزه به مجلس شورای اسلامی راه یافت.»

هم‌چنین او با بیان اینکه کل آراء مأخوذه در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۴۸ هزار و ۷۶۶ رأی بوده است بیان داشت: محمد رضا صابری با کسب ۱۴ هزار و ۸۰۹ رأی به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه راهی بهارستان شد.

برای حوزه فردوس، طبس و سرایان نیز نتیجه به این صورنت بوده است که ‌کل آراء مأخوذه در حوزه انتخابیه فردوس – طبس و سرایان ۸۳ هزار و ۶۶۱ بود که از این حوزه  محمد کریم عابدی با ۳۱ هزار و ۳۲۵ رأی به عنوان نفر اول به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

در سال ۱۳۸۶ کل آراء مأخوذه در حوزه انتخابیه قاینات ۷۸ هزار و ۳۷۸ رأی بوده که موسی قربانی با مجموع ۴۴ هزار و ۴۵۴ رأی به عنوان نفر اول از این حوزه به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

سایر آمارها درباره انتخابات ادوار گذشته به زودی تکمیل می‌شود. به نظر شما میزان مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه‌های رای‌گیری خراسان جنوبی به چه صورت خواهد بود؟

1 دیدگاه دربارهٔ «میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی در ادوار گذشته انتخابات»

  1. میزان مشارکت مجلس پنجم ششم و هفتم و نمایندگان عزیز بیرجند هم یادی کنید… اگر کرمی زیر پوست ندارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *